sea 2 1000x250


Morgen is het weer zover: Black Friday.

Black Friday
Black Friday (Nederlands: zwarte vrijdag) is in de Verenigde Staten de dag na Thanksgiving Day. Die vrijdag hebben de meeste werknemers vrij. Black Friday wordt beschouwd als het begin van het seizoen voor kerstaankopen. Om de mensen naar de winkels te trekken, adverteren veel winkels met speciale aanbiedingen. Steeds meer Nederlandse (online) winkeliers doen mee aan de zogenaamde Amerikaanse Black Friday. Ik hoor op de radio alleen maar aanbiedingen voor Black Friday.

Psychologisch effect
Winkeliers profiteren al jaren van het voordeel van het psychologisch effect van FOMO door het voor korte tijd aanbieden van sterk verlaagde en begeerde producten. De uitdaging voor de detailhandel is niet een kwestie van òf ze gebruik maken van deze tactiek, maar hoe en wanneer het op een intelligente manier te gebruiken, zodat het de grootste impact heeft.

Hebzucht
Hoe zit het met jou? Word jij ook aangestoken door het Black Friday virus?
De ene aanbieding volgt op de andere, de kortingen zijn enorm. Een enorme hebzucht ontstaat in de mens met als gevolg dat je veel meer geld uitgeeft dan dat je te besteden hebt. Maak jij ook irrationele beslissingen die ervoor zorgen dat je dingen koopt, die je niet nodig hebt en die je waarschijnlijk ook nooit zult gebruiken? Je hoort van de aanbiedingen en er komt een gevoel in je naar boven dat zegt dat je dit niet mag en kan missen, je wilt het in je handen hebben.

FOMO
FOMO, grote kans dat je er nog nooit van gehoord hebt. Fear Of Missing out oftewel bang om iets te missen.
Wellicht herken je het wel?
- Je gaat shoppen en 'Nee, die tas moet echt mee. Deze tas heb ik ècht nodig!' Van dezelfde kleur en model staan er zeker al twee van in je kast.
- Je checkt ieder moment je telefoon, heeft iemand nog iets op Facebook geplaatst?
- Heb ik een what's app gemist?
- Je denkt overal bij te moeten zijn, je mist geen enkel feestje.
- Je hebt een mega to-do-lijst, waaronder veel afspraken met Jan en allemaal.
- Het laatste boek moet je toch echt in je bezit hebben of je het daadwerkelijk leest is nog maar de vraag.
- Je abonneert je op allerlei nieuwsbrieven (met gratis e-book of zo), maar leest er eigenlijk geen een.

Gevolgen
Je bent bang om iets te missen en de gevolgen zijn groot. Het maakt dat je ontevredener bent met je leven, het zorgt voor een slechtere concentratie en veel verloren tijd. Je aandacht uitgaat naar iets waarvan je denkt dat je het misschien zou kunnen missen en dat kost veel tijd en energie. Een project met een deadline komt in de knoei, want je verspilt tijd. Het is verslavend en zorgt voor een negatief zelfbeeld. Het lijkt wel of anderen net wat leukere dingen doen en jij niet. Zo wordt ons dat nl. voorgescholteld op social media.

Oorzaak
Wat is nu eigenlijk de oorzaak van dit alles? Je hebt geen focus! Het is je niet helder wat je nu eigenlijk wilt met je leven. Bang om te falen en/of bang voor succes hindert je om de juiste keuze te maken. De juiste keuze is niet altijd de gemakkelijkste.
Als je een doel hebt, maak je duidelijke keuzes. Je weet wat je wilt en gaat er ook voor. Je bent niet van je pad af te brengen en besteed je tijd nuttig met als resultaat: RUST IN JE HOOFD!

Masterclass Rust in je hoofd - SPECIALE UNIEKE EENMALIGE AANBIEDING
Wil jij meer tevredenheid in je leven, betere concentratie, focus, je tijd effectief indelen?
Graag attendeer ik je op de tweedaagse Masterclass Rust in je hoofd op zaterdag 25 november èn 2 december a.s.
van 09.00 - 12.00 uur, investering voor deze tweedaagse is € 99,-.
Twee ochtenden werken aan het loslaten van overtollige, beperkende overtuigingen en emoties, in een groep van maximaal 8 personen,  met als resultaat RUST IN JE HOOFD.

Doe je mee?  Er zijn nog maar enkele plaatsen vrij! Je kunt je hier aanmelden.

Warme groet,
Susanne

Voor onze website gebruiken wij cookies. Hierdoor kunnen we je bezoek aan onze website zo prettig en soepel mogelijk laten verlopen. Privacy- en Cookiebeleid