sea 2 1000x250


Op het moment dat ik dit schrijf, is het prachtig weer buiten. Het herfstzonnetje doet nog goed haar best ons te trakteren op een paar prachtige dagen. Ik zat lekker in de zon en het kostte me moeite om weer aan het werk te gaan... binnen. Buiten kan ik ook werken, maar zittend aan een bureau om deze blog te schrijven is toch net even wat prettiger.

Inkakmoment
Ik kan me voorstellen, dat jij nu op je werk zit en naar buiten staart. Het is tijd voor een inkak momentje. Eigenlijk kun je je dat niet veroorloven, want er is werk genoeg te doen. Een deadline te behalen. 

'Even in het zonnetje genieten'
Misschien zit je wel buiten te genieten van die lekkere zonnestralen, maar echt rustig zit je niet. Er is werk genoeg te doen. Een telefoontje dat je moet plegen, de was uit de wasmachine halen, even naar je moeder want die heeft je hulp nodig... noem maar op.

"Eigenlijk moet ik wat aan sport doen'
Je meent dat je moet sporten, maar neemt eerst nog een hap van dat heerlijk stuk chocolade. Dat dringende mailtje kun je ook morgen versturen... en 'och, ik ga morgen wel sporten als het regent..'.

Herkenbaar?
Uitstelgedrag, zelfsabotage, angst om te falen angst voor succes, hoe je het ook noemen wilt. Feit is... je komt niet in beweging. Je hebt een zetje nodig! NU!

5 seconden regel
Mel Gibson kan als geen ander uitleggen hoe je in beweging komt met de 5 seconden regel. Nee niet de 5 seconden regel om snel etenswaar van de grond op te rapen, want dan is het nog oke om het op te eten. Deze methode zorgt ervoor dat je binnen 5 seconden écht actie onderneemt.


Comfortzone
Want... we weten allemaal dat je uit je comfortzone moet komen, om iets te bereiken.
Je gevoel, echter,  is geneigd om op de automatische piloot te werken. Vooral niet denken, maar lekker blijven doen zoals je altijd al deed. Iets nieuws kan beangstigend zijn, angst om te falen en angst voor succes. De reden dat je nog steeds niet in actie komt is omdat weten wat je moet doen niet genoeg is.

'Je moet het gewoon doen'
Laatst zei iemand tegen mij, toen ik aangaf niet in actie te kunnen komen: 'je moet het gewoon doen'. Als het zo eenvoudig was, zouden we allemaal alles hebben wat we willen hebben. Er is echter iets echt fundamenteel dat gebeuren moet, voordat we actie kunne ondernemen: We moeten leren grip op onze gevoelens te krijgen.

Discussie
De manier waarop de hersenen functioneren als gedachten en gevoelens in discussie zijn, is dat het gevoel altijd zal winnen. Als je geen zin hebt, doe je iets niet. De 5 seconden regel zorgt ervoor dat je actie onderneemt. Als je een ingeving hebt, een goed idee, wat dan ook, stap op, doe iets, kom in actie, want anders zullen je hersenen het idee weer de nek omdraaien.

Hoe werkt de 5 seconden regel?
Heel simpel: Heb je een goed idee, kom binnen 5 seconden in beweging. Wacht je te lang dan neemt je gevoel het weer over en voer je dus niets uit. Dat werkt ook tijdens een vergadering door simpelweg je hand op te steken als je een idee of suggestie hebt.

Nieuw programma
Wanneer je fysiek in actie komt, wanneer je écht in beweging komt, programmeren je hersenen een nieuw programma, een nieuwe gewoonte. Het oude programma wordt gewist, met als resultaat dat je veel meer bereikt.

Actie
De 5 seconden regel kun je ook gebruiken om jezelf aan te sporen in actie te komen.
Wil je in actie komen, tel dan af van 5-4-3-2-1. Onze gedachten zijn zodanig geprogrammeerd, ze weten dat er dan iets moet volgen... actie dus! Klaar? 5-4-3-2-1 AF!

Dus,
- kom binnen 5 seconden in actie als je een ingeving hebt-
- heb je een zetje nodig, tel dan af van 5 naar 1: actie dus!

En... heb je dan die actie genomen, maar mis je nog wat zelfvertrouwen, kracht, zekerheid of wat dan ook... 

Bel gerust voor het maken van een afspraak!

Warme groet, Susanne 


Voor onze website gebruiken wij cookies. Hierdoor kunnen we je bezoek aan onze website zo prettig en soepel mogelijk laten verlopen. Privacy- en Cookiebeleid